Després de la reunió mantinguda el proppassat dia 16 de maig, el Gremi d'Editors de Catalunya ha fet un resum que us compartim a continuació, amb aquesta infografia. Destaquen les desigualtats en l’accés als materials educatius i com aquests influeixen en les habilitats lectores i matemàtiques dels estudiants.

Impacte dels llibres en l’aprenentatge

  • Els estudiants amb més accés a llibres impresos a casa obtenen millors resultats en lectura, matemàtiques i ciències.
  • La disminució de llibres impresos a les llars en les darreres dècades afecta sobretot les famílies de baixos ingressos.
  • Segons PISA, «els estudiants que tenen un accés constant a materials impresos de lectura tendeixen a assolir nivells més alts de comprensió lectora».
  • L’ús de llibres impresos afavoreix la comprensió profunda i la concentració, mentre que els recursos digitals permeten una major accessibilitat i personalització de l’aprenentatge.

Tecnologia i educació

  • La presència de dispositius digitals no garanteix una millora en el rendiment acadèmic; el seu ús pedagògic és clau.
  • L’ús excessiu de dispositius digitals pot generar distraccions i afectar el rendiment en matemàtiques.
  • Un ús equilibrat de materials impresos i digitals genera millors resultats educatius.

Desigualtats socioeconòmiques i accés als recursos educatius

  • Els estudiants de famílies amb més llibres a casa obtenen millors resultats acadèmics.
  • La manca de materials de lectura en escoles desfavorides contribueix a les desigualtats educatives.
  • Els centres privats tenen més recursos que els públics, la qual cosa influeix en el rendiment acadèmic.

Formació de docents i famílies

  • La formació de docents i pares i mares és fonamental per integrar efectivament els recursos digitals i fomentar la lectura.
  • Els pares i mares que llegeixen sovint influeixen positivament en els hàbits lectors dels fills i filles.

Conclusions

Importància de l’accés als llibres

  • L’accés a llibres impresos i digitals és fonamental per millorar el rendiment acadèmic i reduir desigualtats.
  • Cal garantir biblioteques escolars ben equipades amb materials adequats per a tots els estudiants.

Ús equilibrat de tecnologia

  • Els recursos digitals han de complementar els llibres impresos, no substituir-los.
  • La distracció digital és un problema en l’aprenentatge de les matemàtiques i cal establir estratègies per minimitzar-ne l’impacte.

Desigualtat en l’accés als recursos educatius.

  • Els estudiants de famílies amb menys recursos tenen un accés limitat a llibres i dispositius digitals, fet que afecta el seu rendiment.
  • Les polítiques educatives han de garantir que tots els estudiants tinguin accés a materials d’alta qualitat.

Necessitat de Polítiques Educatives Sostenibles

  • És necessari implementar programes de formació per a docents i famílies per millorar l’ús pedagògic dels recursos digitals.
  • Els sistemes educatius han de fomentar la lectura des de la infància per millorar les competències lectores i reduir la desigualtat.

 

Més actualitat educativa

eines-competencies-linguistiques-primaria_c

Competències lingüístiques a l’aula de Primària, per Nuria Murillo

2025-05-14

El passat 6 de maig, a una xerrada de la Núria Murillo, organitzada per Barcanova, es va posar de manifest la importància de treballar la descodificació fonològica i la consciència fonològica com a fonaments clau per millorar la lectura i la comprensió lectora de l’alumnat en les etapes primerenques de l'educació. En aquest vídeo recuperem la sessió amb informació sobre eines de comprensió i expressió oral per a Primària, com jugar amb les paraules i els sons.

Sant Jordi 2025 ACTIVITATS

Celebra Sant Jordi amb les millors activitats per a l'aula!

2025-04-02

Aquest 23 d'abril, volem que el Dia de Sant Jordi sigui una experiència educativa única per a l’alumnat de Primària. Per això, hem creat uns dossiers d'activitats especials, adaptats a cada cicle, perquè pugueu aprofitar al màxim aquesta diada tan especial i fomentar l'amor per la lectura i la literatura a les aules.